Ondernemerspraat #6 | Het moet altijd beter, meer, mooier, leuker…

Foto door Ivan Samkov op Pexels.com

Ondernemen is hard werken. Toch? Ondernemen is leuk. Maar niet altijd, toch? Ondernemen gaat met vallen, maar ook met opstaan. Als je eenmaal in de ondernemerswereld bevindt, overloop je van de berichten dat ondernemen beter kan, meer geld door minder te doen, je leven mooier maakt, leuker kan maken. Eerlijk, ik word er een beetje moe van.

Ondernemen, het is wat het is

Niet iedereen zal het met me eens zijn wat ik hier schrijf. En dat mag. Daarvoor hebben we vrijheid van meningsuiting. Maar ondernemen is soms gewoon zoals het is. Soms komen die klanten gewoon even niet, soms ben je zelf even de draad kwijt, soms zit je niet lekker in je vel… Ik kan zo nog een heel lijstje maken. Maar soms is accepteren zoals de situatie is zoals die is de beste optie. Al lijkt het tegenwoordig dat je voor álles wel een coach, cursus, e-book, training of wat dan ook moet volgen.

Tevreden

Je hebt niet alles in de hand. Het ligt een beetje aan je vakgebied, maar je staat niet op de markt te schreeuwen dat de bananen vandaag 2 trossen voor 3 euro zijn toch?! Je levert waarde (althans ik ga daar vanuit) en daar staat wat tegenover. Niks mis mee. Korting geven, dat hoeft lang niet de juiste weg naar (de juiste) klanten te zijn. Soms is geduld gewoon een schone zaak. Misschien een oudhollandse spreuk, maar niet minder waar.

Ik spreek eigenlijk uit eigen ervaring. Je begint een onderneming, natuurlijk wil je succes. Liever vandaag dan morgen. Maar ja, zo mooi is de wereld niet. Ook niet als je een één of andere coaching of training aanschaft. Daarmee koop je nog steeds geen klanten. Hooguit (nieuwe) kennis. Soms kan dat waardevol zijn, soms verdrink je in nieuwe informatie en verlies je focus.
Dat gebeurde bij mij. Ik verloor mijn focus. Want mijn focus lag op zo snel mogelijk veel klanten. Dat was wat ik wilde, toch? Nu ik inmiddels bijna 3 jaar verder ben weet ik wel beter. Ik wil niet zo snel mogelijk veel klanten, ik wil de júíste klanten. De mensen die mij waarderen met wat ik doe en die ik hoe dan ook een keer terug zie.
Daarvoor heb je geduld nodig. Heel. Erg. Veel. Ge-duld. En dat is moeilijk. Echt. Hoe vaak ik al niet de zoveelste masterclass over zo snel mogelijk klanten krijgen heb gevolgd. Of weer wat over marketing. Ze vliegen je om je oren.

Onderneem zoals JIJ wilt

Je bent gaan ondernemen omdat je iets wilt doen waar je passie in zit. Dat kan van alles zijn. De arbeidsmarkt is wellicht niet aan jou besteed. Dus waarom zou je dan ondernemen zoals anderen het zouden doen? Want laten we eerlijk wezen dat al die e-books, cursussen, trainingen en masterclasses voor een groot deel gebaseerd zijn op eigen ervaringen en meningen hoe het moet. Maar er is geen gouden weg naar hoe het moet. Het moet zoals het bij jou past, dan pas heb je een gouden weg. En daar heb je soms wel wat meer geduld voor nodig.

Ik keek ooit een video op Youtube (maar dan wel écht een aanrader, namelijk deze) over korting geven. Hierin verteld Jos Burgers dat hardlopers, doodlopers zijn. Daarmee wordt bedoelt dat als je niet soms even geduldig bent maar juist klanten slurpt, er een moment komt waarin je bedrijf ‘dood’ is. Dat willen we niet. Sinds deze video geef ik dus geen korting meer. Korting is niet wat klanten willen. Althans, niet de klanten die ik wil. Ik wil geen koopjesjagers. Ik wil mensen die een onbetaalbare herinnering willen, voor nu en ook voor later. Onbetaalbaar, dus geen korting.

Eigen tijd

Nu verlies ik hier ook bijna mijn focus omdat ik zo lekker op mijn toetsenbord aan het rammen ben. Maar uiteindelijk ben jij degene die aan het roer staat. Jij bepaalt wat je goed vind, wat je wilt verdienen, wat je wilt investeren en vooral ook waarin.
Het is jouw tijd, maar het is kostbare tijd. Je kunt het niet inhalen. Dus de keuzes die je maakt doe je weloverwogen. Dat is niet erg. Het is ook niet erg als jij wel graag je tijd steekt (of verdoet) in allerlei masterclasses, e-books, cursussen en trainingen. Als dat past in je agenda is dat helemaal prima. Maar vergeet niet dat er uiteindelijk brood op de plank moet komen. En daar helpt niet (direct) die ene training, masterclass enzovoorts mee.

2 comments / Add your comment below

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

CommentLuv badge

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Wie zijn we

Ons site adres is: https://www.gelukkigdedertiende.nl.

Comments

Als bezoekers reacties achterlaten op de site, verzamelen we de gegevens getoond in het reactieformulier, het IP-adres van de bezoeker en de browser user agent om te helpen spam te detecteren.

Een geanonimiseerde string, gemaakt op basis van je e-mailadres (dit wordt ook een hash genoemd) kan worden gestuurd naar de Gravatar dienst indien je dit gebruikt. De privacybeleid pagina van de Gravatar dienst kun je hier vinden: https://automattic.com/privacy/. Nadat je reactie is goedgekeurd, is je profielfoto publiekelijk zichtbaar in de context van je reactie.

Media

Alle bestanden en/of foto's zijn eigendom van https://www.gelukkigdedertiende.nl. Het is niet toegestaan deze zonder toestemming te gebruiken.

Cookies

Wanneer je een reactie achterlaat op onze site, kun je aangeven of je naam, je e-mailadres en site in een cookie opgeslagen mogen worden. Dit doen we voor je gemak zodat je deze gegevens niet opnieuw hoeft in te vullen voor een nieuwe reactie. Deze cookies zijn een jaar lang geldig.

Indien je onze inlogpagina bezoekt, slaan we een tijdelijke cookie op om te controleren of je browser cookies accepteert. Deze cookie bevat geen persoonlijke gegevens en wordt verwijderd zodra je je browser sluit.

Zodra je inlogt, zullen we enkele cookies bewaren in verband met je login informatie en schermweergave opties. Login cookies zijn 2 dagen geldig en cookies voor schermweergave opties 1 jaar. Als je "Herinner mij" selecteert, wordt je login 2 weken bewaard. Zodra je uitlogt van je account, worden login cookies verwijderd.

Wanneer je een bericht wijzigt of publiceert wordt een aanvullende cookie door je browser opgeslagen. Deze cookie bevat geen persoonlijke data en heeft enkel het post ID van het artikel wat je hebt bewerkt in zich. Deze cookie is na een dag verlopen.

Ingesloten inhoud van andere sites

Berichten op deze site kunnen ingesloten inhoud bevatten (bijvoorbeeld video's, afbeeldingen, berichten, enz.). Ingesloten inhoud van andere sites gedraagt zich exact hetzelfde alsof de bezoeker deze andere site heeft bezocht.

Deze sites kunnen gegevens over je verzamelen, cookies gebruiken, extra tracking van derde partijen insluiten en je interactie met deze ingesloten inhoud monitoren, inclusief het vastleggen van de interactie met ingesloten inhoud als je een account hebt en ingelogd bent op die site.

Met wie we je gegevens delen

Als je een wachtwoord reset aanvraagt, wordt je IP-adres opgenomen in de reset e-mail.

Hoelang we je gegevens bewaren

Wanneer je een reactie achterlaat dan wordt die reactie en de metadata van die reactie voor altijd bewaard. Op deze manier kunnen we vervolgreacties automatisch herkennen en goedkeuren in plaats van dat we ze moeten modereren.

Voor gebruikers die zich op onze site registreren (indien aanwezig), slaan we ook de persoonlijke informatie op die ze verstrekken in hun gebruikersprofiel. Alle gebruikers kunnen op ieder moment hun persoonlijke informatie bekijken, bewerken of verwijderen (behalve dat ze hun gebruikersnaam niet kunnen wijzigen). Site beheerders kunnen deze informatie ook bekijken en bewerken.

Welke rechten je hebt over je gegevens

Als je een account hebt op deze site of je hebt reacties achter gelaten, kan je verzoeken om een exportbestand van je persoonlijke gegevens die we van je hebben, inclusief alle gegevens die je ons opgegeven hebt. Je kan ook verzoeken dat we alle persoonlijke gegevens die we van je hebben wissen. Dit bevat geen gegevens die we verplicht moeten bewaren in verband met administratieve, wettelijke of beveiligings doeleinden.

Waar je gegevens naar toe worden gezonden

Mogelijk worden reacties van bezoekers gecontroleerd via een geautomatiseerde spamdetectie service.

Save settings
Cookies settings
%d bloggers liken dit: