Ondernemerspraat #4 | Social Media marketing, daar vind ik wat van…

Blur, Smartphone, Chatting, Cellphone, Close-Up, Girl

Bron

Ondernemen en marketing, het is niet meer ondenkbaar. Je hebt verschillende vormen van marketing en één daarvan is social media marketing. En daar vind ik wat van. 
Social Media, het zegt het al: sociale media. Echter vind ik veel marketing ervan weinig sociaals hebben. En ik heb ook zo mijn eigen bevindingen. In dit artikel vertel ik je álles…

In mijn vorige artikel van Ondernemerspraat kondigde ik al aan dat ik het even flink rustiger aan ging doen. Even geen (of nauwelijks) social media gebruik op mijn zakelijke account. Ik had echt behoefte aan wat afstand. Niet wetende dat door deze afstand te creëren, ik weer klanten zou aantrekken. Of het toeval is, daar valt over te twisten. Maar het valt me bij andere ondernemers ook op.

Zichtbaar zijn

Wie heeft er ooit bedacht dat je heel vaak zichtbaar moet zijn? Deze persoon zou ik dan toch graag eens willen spreken wat zijn of haar drijfveer hiervoor is. Ik kan naar mijn eigen ervaring (van inmiddels 2 jaar, 20 uur per week aan zichtbaarheid werken) vertellen dat dit echt nergens op slaat. Twee jaar lang knokken voor dat plekje online. Het lukte me gewoon niet.
Ik probeerde van alles uit, met een schema en zonder. Delen van persoonlijkere dingen, maar ook alleen zakelijk. Het had geen énkele invloed.
Ondanks dat liet ik mij nog steeds gek maken door anderen die zeiden dat je dit moest doen voor je zichtbaarheid. Tevens werd ik onzeker van collega-fotografen die wel een volle agenda hadden. Dus ik ging gewoon door.

Let it gooo

Maar dat ging dus op een gegeven moment niet meer. Ik kreeg een soort blackout. Dat was voor mij de druppel die de emmer deed overlopen. Met tranen besloot ik er afstand van te doen. Een beetje door Instagram scrollen mocht alleen als ik daar écht zin in had. Dat was de eerste tijd niet of nauwelijks. Inmiddels kijk ik nu wel weer vaker.

Kijken zei ik, he. Maar ik heb dus tot nu toe niks meer gepost in mijn feed. Alleen een paar enkele stories. That’s all. En sinds een paar weken lijkt het ineens weer beter te gaan met aanvragen en shoots. Of het toeval is? Ik heb geen idee. Wat ik wel weet is dat ik totaal niet mezelf was om op die manier zichtbaar te zijn.

Natuurlijk valt er over zichtbaarheid te twisten. De ene vind zichtbaar zijn als je dat elke dag doet en de ander wanneer je wat waardevols deelt. Ook over iets waardevols delen is veel te zeggen. Wat is nou waardevol? Ik dacht namelijk dat ik dat genoeg deelde, maar ook dat had geen effect. Mijn geloof in social media marketing is in elk geval niet zo groot meer. Althans, niet als je je bedrijf nog aan het begin staat.

Let it grow

Voor nu besteed ik dus geen bijzondere aandacht meer aan mijn sociale media. Ik heb dan ook besloten alleen te posten wanneer het goed voelt en ik ook daadwerkelijk wat nieuws heb om te laten zien of te vertellen. Wellicht wanneer mijn bedrijf groter/bekender is, dat het interessant is om echt anders met social media om te gaan. Voor nu moet ik het vooral hebben van wie ik ben. En dat kan ik alleen maar op deze manier gaan laten zien. Forceren is namelijk zelden goed.

5 comments / Add your comment below

  1. Een heel verstandig besluit. Ik heb het gevoel dat erg veel mensen zich in een bepaald corset laten drukken, en dat brengt niets. Dus maak een goed concept en houd je daar aan. Ik lees gewoon je blog, als er iets interessants voor mij op staat. Te veel persoonlijke dingen hoeven voor mij niet. Maar jouw twijfel over bloggen en sociaal media deel ik voor 100%. Dat is precies ook de rede, dat ik nog steeds niet begonnen ben. Ik heb 1000 ideeen, maar heb een beetje angst, dat ik daarna helemaal geen tijd meer voor iets anders heb. Dus voor ik ga beginnen, wil ik het totale plaatje rond hebben. Met gevolg dat ik misschien nooit begin, maar is dat erg? Ik geloof niet. Succes, met het hervinden van je eigen blog-leven.

    1. Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Ik denk alleen dat je mijn blog een beetje verkeerd hebt begrepen, haha. Hiermee doel ik juist niet op mijn blog maar op mijn eigen fotografie bedrijf. Dus mijn twijfel over de social media marketing daarvoor. Bloggen is sowieso leuk om te doen, je hoeft niet altijd volle bak te promoten natuurlijk. Gewoon naar je eigen invullen en tijd kun je dat doen natuurlijk. Laat je daar niet door tegen houden 🙂

        1. Ik ben voor mijn blog op social media nooit heel erg actief. Daar postte ik al wanneer ik wat te delen heb/zin in heb. Maar dat ga ik dus doorvoeren ook naar het account van mijn bedrijf. Snel lezen kan gebeuren, is helemaal niet erg 🙂

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

CommentLuv badge

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Wie zijn we

Ons site adres is: https://www.gelukkigdedertiende.nl.

Comments

Als bezoekers reacties achterlaten op de site, verzamelen we de gegevens getoond in het reactieformulier, het IP-adres van de bezoeker en de browser user agent om te helpen spam te detecteren.

Een geanonimiseerde string, gemaakt op basis van je e-mailadres (dit wordt ook een hash genoemd) kan worden gestuurd naar de Gravatar dienst indien je dit gebruikt. De privacybeleid pagina van de Gravatar dienst kun je hier vinden: https://automattic.com/privacy/. Nadat je reactie is goedgekeurd, is je profielfoto publiekelijk zichtbaar in de context van je reactie.

Media

Alle bestanden en/of foto's zijn eigendom van https://www.gelukkigdedertiende.nl. Het is niet toegestaan deze zonder toestemming te gebruiken.

Cookies

Wanneer je een reactie achterlaat op onze site, kun je aangeven of je naam, je e-mailadres en site in een cookie opgeslagen mogen worden. Dit doen we voor je gemak zodat je deze gegevens niet opnieuw hoeft in te vullen voor een nieuwe reactie. Deze cookies zijn een jaar lang geldig.

Indien je onze inlogpagina bezoekt, slaan we een tijdelijke cookie op om te controleren of je browser cookies accepteert. Deze cookie bevat geen persoonlijke gegevens en wordt verwijderd zodra je je browser sluit.

Zodra je inlogt, zullen we enkele cookies bewaren in verband met je login informatie en schermweergave opties. Login cookies zijn 2 dagen geldig en cookies voor schermweergave opties 1 jaar. Als je "Herinner mij" selecteert, wordt je login 2 weken bewaard. Zodra je uitlogt van je account, worden login cookies verwijderd.

Wanneer je een bericht wijzigt of publiceert wordt een aanvullende cookie door je browser opgeslagen. Deze cookie bevat geen persoonlijke data en heeft enkel het post ID van het artikel wat je hebt bewerkt in zich. Deze cookie is na een dag verlopen.

Ingesloten inhoud van andere sites

Berichten op deze site kunnen ingesloten inhoud bevatten (bijvoorbeeld video's, afbeeldingen, berichten, enz.). Ingesloten inhoud van andere sites gedraagt zich exact hetzelfde alsof de bezoeker deze andere site heeft bezocht.

Deze sites kunnen gegevens over je verzamelen, cookies gebruiken, extra tracking van derde partijen insluiten en je interactie met deze ingesloten inhoud monitoren, inclusief het vastleggen van de interactie met ingesloten inhoud als je een account hebt en ingelogd bent op die site.

Met wie we je gegevens delen

Als je een wachtwoord reset aanvraagt, wordt je IP-adres opgenomen in de reset e-mail.

Hoelang we je gegevens bewaren

Wanneer je een reactie achterlaat dan wordt die reactie en de metadata van die reactie voor altijd bewaard. Op deze manier kunnen we vervolgreacties automatisch herkennen en goedkeuren in plaats van dat we ze moeten modereren.

Voor gebruikers die zich op onze site registreren (indien aanwezig), slaan we ook de persoonlijke informatie op die ze verstrekken in hun gebruikersprofiel. Alle gebruikers kunnen op ieder moment hun persoonlijke informatie bekijken, bewerken of verwijderen (behalve dat ze hun gebruikersnaam niet kunnen wijzigen). Site beheerders kunnen deze informatie ook bekijken en bewerken.

Welke rechten je hebt over je gegevens

Als je een account hebt op deze site of je hebt reacties achter gelaten, kan je verzoeken om een exportbestand van je persoonlijke gegevens die we van je hebben, inclusief alle gegevens die je ons opgegeven hebt. Je kan ook verzoeken dat we alle persoonlijke gegevens die we van je hebben wissen. Dit bevat geen gegevens die we verplicht moeten bewaren in verband met administratieve, wettelijke of beveiligings doeleinden.

Waar je gegevens naar toe worden gezonden

Mogelijk worden reacties van bezoekers gecontroleerd via een geautomatiseerde spamdetectie service.

Save settings
Cookies settings
%d bloggers liken dit: