Omgaan met teleurstelling Simone, 25/05/202612/05/2026 We krijgen allemaal te maken met teleurstellingen in het leven. Het hoort er immers bij. Dat wil alleen niet zeggen dat het leuk is. Integendeel. Teleurstellingen zijn er in allerlei vormen en maten. De ene teleurstelling komt harder aan dan de ander. Verwachtingen Een teleurstelling komt natuurlijk niet uit het niets. Vaak komt het voort doordat je een bepaalde verwachting hebt van iets of iemand. Afhankelijk hoe groot het is voor je, hoe groter de teleurstelling kan zijn. De verwachting ligt overigens niet alleen bij jezelf, maar ook wat iets of iemand je geeft. Belooft de stofzuiger te zuigen en te dweilen in één keer, maar de dweilfunctie werkt niet? Dan ben je teleurgesteld in dat het product je iets belooft wat niet werkt. Na beter onderzoek kom je erachter dat je niet tegelijk kunt stofzuigen en dweilen, maar wel afzonderlijk van elkaar met hetzelfde apparaat. Hij voldoet dan niet helemaal meer aan je verwachting die je in eerste instantie had. Impact op jezelf Een teleurstelling kan best een flinke impact op je hebben. Zeker wanneer de teleurstelling groot is. Je kan het lijfelijk merken door bijvoorbeeld spierpijn, hoofdpijn, vermoeidheid en buikpijn. Dit is natuurlijk bij iedereen anders. Daarnaast zijn sociale teleurstellingen vaak zwaarder, dan materialistische. Een persoonlijke afwijzing weegt zwaarder dan een stofzuiger waarvan de dweilfunctie niet zo werkt zoals ze eerst zeiden. Hoe kun je omgaan met een teleurstelling? Natuurlijk even een disclaimer hierbij: dit werkt voor iedereen anders. Gelukkig zijn we allemaal individuen en gaan we anders met teleurstellingen om. Ik geef je graag een paar tips die je zouden kunnen helpen. Toestemming en ruimte Geef jezelf toestemming en de ruimte om teleurgesteld te zijn. Het is een emotie en emoties kun je beter niet wegdrukken. Het is niet gek dat je boos of verdrietig bent en je hoeft het zeker niet gelijk in iets positiefs om te zetten (inside joke: misschien kan Luigi van MAFS hier nog wat van leren?). Zoek afleiding Probeer afleiding te zoeken om de teleurstelling wat lichter te maken. Neem er even afstand van. Anders kun je het in je hoofd nog groter maken dan het misschien daadwerkelijk is. Let’s talk about it Misschien ook wel één van de belangrijkste puntjes, praten. Praten helpt vaak ook te relativeren en je hart te luchten. Doe dit wel bij iemand die je vertrouwt. Het is geen mislukking Ook al voelt het wellicht wel zo, de teleurstelling duit niet op een mislukking. Vooral dit laatste puntje is een mooie note voor mezelf om te onthouden. Iets waarin ik vaak zelf nog vaak in tuimel. Maar dat is natuurlijk niet zo. En uiteindelijk valt overal wel iets van te leren. Persoonlijke teleurstellingen Zoals ik al liet blijken, heb ik ook te maken met teleurstellingen. Het zou een beetje gek zijn als dat niet zo was. Tevens vind ik ook dat een teleurstelling je soms ook gewoon duidelijk maakt wie je bent, wat je wilt en wat bij je past. Maar ook dat je dicht bij jezelf kunt blijven door je aan je eigen voorwaarden te houden. Soms zijn de teleurstellingen van grote impact en heeft het wat meer tijd nodig om het een plekje te geven. Ik ben benieuwd hoe jij omgaat met teleurstellingen. Wat werkt voor jou het beste? Dit delen: Delen op X (Opent in een nieuw venster) X Share op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook Meer Delen op Pinterest (Opent in een nieuw venster) Pinterest Delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp Vind ik leuk:Vind-ik-leuk Aan het laden... Ontdek meer van Gelukkigdedertiende.nl Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden. Typ je e-mail... Abonneren Persoonlijke groei hoe om te gaan met teleurstellingimpactlichamelijke klachten na teleurstellingteleurstellingen
Persoonlijke groei Hoe ga ik om met de mening van anderen? 17/04/202606/04/2026 De mening van een ander kan best wel eens flinke impact op je hebben. Soms… Dit delen: Delen op X (Opent in een nieuw venster) X Share op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook Meer Delen op Pinterest (Opent in een nieuw venster) Pinterest Delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp Vind ik leuk:Vind-ik-leuk Aan het laden... Read More
Fibromyalgie Ik moest leren liever te zijn voor mezelf en zo deed ik dat 27/03/202622/03/2026 We leven in een harde wereld. En die wereld lijkt alleen maar harder te worden…. Dit delen: Delen op X (Opent in een nieuw venster) X Share op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook Meer Delen op Pinterest (Opent in een nieuw venster) Pinterest Delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp Vind ik leuk:Vind-ik-leuk Aan het laden... Read More
Persoonlijke groei Ik begon met journalen, maar stopte er ook weer mee 15/09/202522/08/2025 Ik begon na veel (goed bedoelde) adviezen toch met journalen. Was dit voor mij mijn ideale uitlaatklep en wat heeft het mij gebracht en waarom stopte ik er uiteindelijk mee? Dit en meer vertel ik je in dit artikel. Dit delen: Delen op X (Opent in een nieuw venster) X Share op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook Meer Delen op Pinterest (Opent in een nieuw venster) Pinterest Delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp Vind ik leuk:Vind-ik-leuk Aan het laden... Read More
Je vraag op het einde zet me aan het denken. Hoe ga ik om met teleurstellingen? Ik ben iemand van ‘dan op een andere manier’, dus ik denk dat ik er vooral praktisch mee omga, door te denken in ‘oplossingen’, maar daarmee ga ik misschien soms voorbij aan het gevoel. Mooi artikel overigens! Aan het laden... Beantwoorden
Denken in oplossingen is ook zeker niet slecht. Bij mij komt dat niet altijd als eerste. Zeker niet als de emotie te hoog zit. Aan het laden... Beantwoorden
Mooi geschreven, Simone. Vooral je tip om het de ruimte te geven vind ik heel sterk. Dat is ook wat ik zelf probeer te doen: het niet wegdrukken, maar het er laten zijn. Dat is niet leuk — ik voel liever iets fijners… maar volgens mij is het wel het beste. Als je teleurstelling wegduwt, blijft het vaak toch ergens zitten. Door het toe te laten, neem je jezelf serieus… dat dingen echt iets met je doen. En dat dat ook mag. Aan het laden... Beantwoorden
Precies! Ik denk echt dat door het tijd te geven, je het kunt verwerken. En misschien dat het je zelfs nieuwe inzichten kan gaan geven. Aan het laden... Beantwoorden
Goede tips heb je geschreven! Ik denk dat ik eerst even boos en verdrietig ben om vervolgens het toch weer op een positieve manier te benaderen. Aan het laden... Beantwoorden
Ik heb dat wel vaak, hoge verwachtingen van een ander die dan niet ingelost worden en waardoor ik dan teleurgesteld raak. Ik ga ermee om door het van me af te schrijven en door te ventileren tegen mijn man en soms tegen een vriendin. Aan het laden... Beantwoorden
Fijn dat je bij anderen of op papier lekker kunt ventileren. Dat is ook goed om te doen! Aan het laden... Beantwoorden
Teleurstellingen door dingen of producten kan ik heel makkelijk van me af zetten met ‘Jammer, dan niet’. Teleurgesteld worden door mensen om me heen, vind ik veel lastiger. Ik ben over het algemeen dan vooral verbaasd over de actie van de ander en het kost bij mij wel even tijd om me daar overheen te zetten. Wat dan helpt is te bedenken dat je geen invloed hebt op het gedrag van andere mensen maar wel hoe je daarmee omgaat. Aan het laden... Beantwoorden
Je hebt helaas alleen invloed op je eigen gedrag en hoe je met dingen omgaat. Ik zie het glas vaak half vol en merk dat ik erg veel energie kwijt raak bij mensen die het glas half leeg zien (vooral op werk merk ik dit) Ik denk dat telleurstellingen erbij horen, iets met geen regenboog zonder regen… Aan het laden... Beantwoorden
Mooi gezegd! Teleurstellingen horen er zeker bij. Ik denk ook niet dat je nog veel kunt waarderen als je nooit een teleurstelling hebt. Aan het laden... Beantwoorden